Akkoordakkoord
Logo AMCA

www.royalcaribbean.nl is onderdeel van de site www.amca.nl.
Amca is in Nederland de vertegenwoordiger van Royal Caribbean International.

070 3141555

overlay
  • RC

Oasis open-buik operatie

De tweede dokweek voor Oasis of the Seas is dinsdag jl ingegaan. Dit is de week van de ‘open-buik operatie’. Met een aantal media mocht ik aan boord. Als kers op de taart kregen we een kijkje in het dok. Na aankomst bij werf Keppel Verolme, eerst langs de beveiliging en onze schoenmaat doorgeven. Gepantserd met een blauwe helm en een veiligheidsbril zijn we klaar gestoomd door dit unieke bezoek. Ga je mee?

Briefing in nachtclub

Als we bij afslag 14 de A15 in het Botlek gebied afdraaien, zien we al haar liggen. De Oasis of the Seas Hoog kroont boven alle gebouwen en containers uit. Nadat het paspoort is gecontroleerd, de schoenmaat opgenomen en we zijn voorzien van helm & bril, stappen we de houten tunnel op weg naar het schip. En dan staan we aan de rand van het dok. Het krioelt er van de mannen in overals, kraanbestuuders, lassers en schilders. Via een ijzeren brug komen we aanboord. Daar wordt, net als bij een gewone cruise, een foto gemaakt en overhandigen we onze ‘cruisepas’. We worden welkom geheten en lopen door naar de nachtclub. Daar volgt een briefing met nog eens een korte uitleg over de veiligheid tijdens dit bezoek. Daarna gaan we in groepjes op weg. Onze gids William neemt ons direct mee naar het hoogste punt van het schip: de Viking Crown.

Houten lift

We stappen in een houtenlift. Normaal is dit een glazen panoramalift die je met een prachtig uitzicht van het 4e naar het 15e dek brengt. Nu zijn trappen, gangen en liften voorzien van plastic, vilt en hout om alle materialen optimaal te beschermen tegen de werkzaamheden. Het is een drukte van jewelste aan boord. Honderden monteurs, schilders, lassers, stoelenstoffeerders enzovoort werken hard aan de renovatie van het schip. Hutten die al voorzien zijn van nieuwe voorbekleding, worden klaar gemaakt voor vertrek. Bij aankomst in de Viking Crown herken ik de glazen kroon bijna niet terug. De kapel komt tijdens deze renovatie te vervallen. Hier worden twee nieuwe Royal suites gemaakt en er komt een speciale lounge voor de ‘Concierge Class-gasten’. Wie deze klasse boekt, heeft met een aantal ganggenoten een eigen conciërge tijdens zijn zeereis. Hoe leuk wil je het hebben?

Buik operatie

Terwijl wij op dek 15 tussen de ingepakte sportattracties lopen, krijgt William bericht dat de buik operatie is gelukt. Naast de normale vijfjaarlijkse, zeg maar APK voor schepen, is bij deze controle ook het vervangen van één van de motoren ingepland. Daarvoor zijn in de onderkant van het schip en in de tweede veiligheidslaag een gat gesneden. De oude motor is verwijderd waarna de nieuwe motor in blauw plastic verpakt in het schip is getakeld en op de juiste plek gezet. Tot slot worden beide wanden weer hermetisch dicht gelast en kunnen de schilders de buik mooi blauw spuiten.

Highway 95

Om het schip te verlaten om naar het dok te gaan, brengt William ons naar Highway 95. We hebben inmiddels allemaal veiligheidsschoenen aan met stalen neuzen en lopen in ganzenpas door het schip. De bemanning heeft de lange personeelsgang in de buik van het schip ‘Highway95’gedoopt naar de gelijknamige snelweg in Florida. Via deze weg kunnen zij zich snel over het schip verplaatsen. Deze snelweg heeft een aantal zijtakken die toegang bieden tot deuren in de zijkant van het schip. Via deze deuren komen o.a. goederen aan boord en worden materialen afgevoerd.

WOW-effect

Eerst elektronisch uitchecken, dan via een andere ijzeren brug terug naar de dokrand. Arend wacht ons hier op en neemt ons mee naar de dokdeuren. Vanaf dat punt hebben we een prachtig uitzicht op de achterkant van het schip en de werkzaamheden in het dok. Dit is een echt WOW-moment.

Het is een hele aparte ervaring. Nog geen 30 minuten geleden stond ik hoog en droog op het achterdek bij de Aqua-theater. Nu bekijk ik naar deze plek vanaf de dokdeur en ervaar hoe hoog dit theater met zwembad zich op het schip bevinden. Nog vreemder is het idee dat ik volgende week, dinsdag 14 oktober, weer op een volledig ingericht en gerenoveerd schip stap met bestemming Southampton.

Telegraaf TV heeft een mooie videoclip gemaakt van ons scheepsbezoek.

Wilma Lankhorst

Beste cruiseliefhebber,
Ik ben Wilma Lankhorst en reis al ruim dertig jaar met grote regelmaat over onze mooie planeet. Ik verken steden, bezoek musea, struin over eilanden, fietst graag langs rivieren en laat me regelmatig per cruiseschip over de wereldzeeën varen. Als freelance reisjournalist bezocht ik veel bestemmingen. Vijftien jaar was ik actief voor Nieuw-Zeeland waardoor ik de ‘Dutch Kiwi’ wordt genoemd. Sinds april 2012 heb ik een reisblog waarop ik wekelijks mijn reiservaringen deel. In 2013 is mijn boek ‘Duurzaam toerisme, doe je zo’ verschenen. Ik ben getrouwd en run naast mijn blogactiviteieten samen met mijn partner een Bed & Breakfast.