Akkoordakkoord
Logo AMCA

www.royalcaribbean.nl is onderdeel van de site www.amca.nl.
Amca is in Nederland de vertegenwoordiger van Royal Caribbean International.

070 3141555

overlay
  • RC

Onbeperkt vakantieplezier

Smart Sustainability

Heerlijk genieten in tropisch Cozumel © RCCI

 

Royal Caribbean doet er alles aan om je een onvergetelijke vakantie te bieden. Naast nieuwe schepen met heel veel slimme technische snufjes, let de rederij ook op de leef kwaliteit van de oceanen en onze mooie planeet. Zorgzaam zijn voor de natuur, de planten en de dieren, is de beste garantie dat we over vele jaren nog steeds avontuurlijke en ontspannen vakanties kunnen maken. Misschien vind je het leuk om te weten wat de rederij allemaal zoal doet? Sinds 1996 is er op elk schip een zogenaamde duurzaamheidsofficier werkzaam. Hier wil ik graag meer van weten en daarom maak ik een afspraak met Andersson. We maken een tocht van twee uur over het schip. Op deze rondleiding verkennen we o.a. de buik van het schip. Andersson vertelt vol passie over ‘Save the Waves’ en allerlei energiebesparende ingrepen. Zin in een groen avontuur?

Het Save the Waves logo zie je overal aan boord

Save the waves
Al meer dan 40 jaar zie je aan boord de groenblauwe bordjes met de tekst ‘Save the Waves’. Misschien heb je zo’n logo ergens op een vakantiefoto staan? Ik zie dat bij Andersson dit logo ook op zijn naambadge staat. Het basis idee van dit plan is om afval te beperken, her te gebruiken en te recyclen (3xR: reduce, re-use, recycle). Bij alles wat er aan boord gebeurt (varen, eten en drinken, energie- en watergebruik, afval enz) is nagedacht met de 3 R’s in gedachten. Het leven van de vissen in de oceanen, de kwaliteit van het varen en het leven op de vele bestemmingen zijn de kernwaarden van de ontwerpers en de bemanning aan boord. Ik ben steeds weer verrast hoeveel de bemanning, inclusief de bediening weet over deze belangrijke filosofie. Met groot enthousiasme krijg ik van Pedro uitleg bij de blikjes-pletmachine en vertelt Mohammed over het systeem dat voedselresten scheidt. Samen zorgen voor onze planeet, zonder dat je een minuut minder vakantieplezier ervaart, dat is een leuke uitdaging.

Strakke romp, draaibare propellers en nieuwe coating allemaal ingrediënten om energie te beparen

Strak kontje
In de fitness ruimtes aan boord wordt door veel gasten hard getraind voor een strak en gezond lijf. Andersson legt me uit dat ook de ontwerpers en technici op de werf trainen ook om de schepen een steeds strakker uiterlijk te geven. Door de vorm van de romp steeds weer te verbeteren in combinatie met nieuwe, draaibare propellers, gebruiken bijvoorbeeld Quantum en Anthem of the Seas ruim 8% minder brandstof dan de wat oudere schepen. Maar ook een andere samenstelling van de verf (coating) op de buitenkant heeft in de laatste jaren al meer dan 5% energiebesparing opgeleverd. Mooi toch dat een strak kontje actief bijdraagt aan een gezondere planeet?

Viking Crown, een grote zonnebril aan boord © RCCI

Zonnebril op de ramen
Een ander leuk detail waar Andersson me op wijst, is het gebruik van getint glas aan boord. Veel cruiseschepen varen in zonovergoten gebieden. Als we bij het zwembad staan attendeert Andersson me op de laatste trends bij zonnebrillen. “Een goede zonnebril filtert de schadelijk Uv-straling uit de zonnestralen waardoor jij onbezorgd kunt genieten in een van de vele ligstoelen aan boord. De technici gebruiken deze kennis weer bij de keuze van het vele glas. Door de ramen te voorzien van een speciale laag wordt 99,9% van de Uv-straling uit het zonlicht gefilterd. Daardoor wordt het binnen minder warm en hebben we minder airco nodig. Tevens betekent minder Uv-straling in de hutten, restaurants en lounges dat vloerbedekking, gordijnen, stoffering van stoelen en banken minder snel slijten”, vertelt Andersson. Zo zie je dat de reuze zonnebrillen in de scheepsramen energiebesparend werken en ook nog eens zorgen voor minder afval. Ik wil thuis ook wel zo’n zonnebril voor de ramen.

Duizenden ijsklontjes brengen dagelijks verkoeling © RCCI

Koele ijsmachine
Binnengekomen laat Andersson met een ijsmachine zien. Wat is er zo koel aan een ijsmachine? Voor de maken van ijs is energie en water nodig. De uitdaging was om een machine te ontwerpen die minder water nodig heeft om dagelijks ijs te maken. Dit is gelukt en de vele ijsmachines die je nu op Quantum en Anthem of the Seas ziet, gebruiken maar liefst 65% minder water om dezelfde kwaliteit verkoelende klontjes voor je te maken.
Ook wordt aan boord afvalwater gezuiverd. Door dit tijdens de reis te doen, bespaar je veel transportkosten want je hoeft het vuile water nu niet de hele reis mee te nemen. Je kunt het gezuiverde water nu gemakkelijk terug geven aan de oceaan.

Foto's bestel je met je WOW-horloge in de digitale fotowinkel © WL

Digitale fotowinkel
Nieuw op de Quantum Class schepen is de digitale fotowinkel. Op dek 5 heb ik een fotowinkel ontdekt zonder foto’s. Je fronst nu vast je wenkbrauwen en denkt “wat moet ik in een fotowinkel zonder foto’s? Ook al maak ik de meeste foto’s zelf, ik vind het altijd leuk om een unieke foto die ik zelf niet kan maken mee naar huis te nemen. Als ik naar de bekende, overvolle fotowanden loop, is het altijd een hele klus om mijn persoonlijke foto’s terug te vinden. Niets van dit alles op de Quantum of Anthem of the Seas. Hier ben je te gast in de digitale fotowinkel, zonder foto’s maar wel met verschillende beeldschermen. Met mijn WOW-horloge check ik in op de speciale 22’’ schermen of op een iPad. Binnen enkele seconden komen mijn foto’s in beeld. Dit keer kies ik voor de foto met de roze beer als souvenir. De bestelling rond ik af met mijn WOW-horloge. Dit nieuwe concept bespaart veel chemicaliën en papier die anders nodig zijn voor het afdrukken van al die foto’s die niet worden verkocht. Nu worden alleen die foto’s nog afgedrukt die de gasten online bestellen. Daar word ik blij van!

handige tips om zelf actief een steentje bij te dragen © WL

Je kunt meedoen…
Andersson blijkt een waterval vol goede ideeën en suggesties. Na ruim twee uur neem ik afscheid van hem. Maar voor ik dat doe vraag ik nog even “Wat kan ik als gast zelf doen voor de toekomst van deze mooie planeet?” Hij geeft enkele hele simpele tips zoals de TV en pc uitzetten als je de hut verlaat, de adapter uit het stopcontact halen als je telefoon is opgeladen, het licht uitdoen bij vertrek, de airco een paar graden minder koud afstellen, de kraan dicht draaien als je je tanden poetst. Andersson wil me eigenlijk niet met deze zorg belasten want dat ziet hij als zijn taak. “Wij willen dat jij een onvergetelijke vakantie hebt, goed uitrust bent en onbeperkt vakantieplezier beleeft”. Ik ben blij met deze woorden, maar vind het ook heel fijn dat ik zelf actief een steentje kan bijdragen want er zijn nog veel cruisebestemmingen die ik niet heb gezien. Mijn ‘cruise bucket list’ staat nog vol mooie wensen. Daarom vraag ik mijn hut steward met alle liefde om de lakens niet dagelijks te wisselen en droog ik me ’s avonds met alle plezier nog eens af met de handdoek die ik ‘s ochtends al heb gebruikt. Happy future sailing!

Een groen avontuur met Andersson © WL

Andersson, de 'sustainability officer' was mijn gids tijdens dit groene avontuur. 

 

© tekst Wilma Lankhorst

Vanuit de North Star heb je een uniek uitzicht op onze mooie planeet © WL

Vanuit de North Star heb je een prachtig zicht op onze mooie planeet. Geniet!

Wilma Lankhorst

Beste cruiseliefhebber,
Ik ben Wilma Lankhorst en reis al ruim dertig jaar met grote regelmaat over onze mooie planeet. Ik verken steden, bezoek musea, struin over eilanden, fietst graag langs rivieren en laat me regelmatig per cruiseschip over de wereldzeeën varen. Als freelance reisjournalist bezocht ik veel bestemmingen. Vijftien jaar was ik actief voor Nieuw-Zeeland waardoor ik de ‘Dutch Kiwi’ wordt genoemd. Sinds april 2012 heb ik een reisblog waarop ik wekelijks mijn reiservaringen deel. In 2013 is mijn boek ‘Duurzaam toerisme, doe je zo’ verschenen. Ik ben getrouwd en run naast mijn blogactiviteieten samen met mijn partner een Bed & Breakfast.

Laat een bericht achter!