Ship sailing in open water, the Icon of the Seas.

Specificaties, afmetingen & records Icon of the Seas

Ontdek de ongeëvenaarde schaal en innovatie van Royal Caribbean’s nieuwste vlaggenschip.

Afmetingen en grootte – lengte, breedte, hoogte en brutotonnage


Icon of the Seas is officieel het grootste cruiseschip ter wereld, met indrukwekkende afmetingen. Het schip is ongeveer 364 tot 365 meter lang, vergelijkbaar met bijna vier voetbalvelden achter elkaar. De breedte bedraagt zo’n 65 meter en de hoogte circa 75 meter boven de waterlijn, gelijk aan een gebouw van twintig verdiepingen.

Qua brutotonnage (inhoudsmaat) komt Icon of the Seas uit op ongeveer 250.000 GT. Dat betekent een intern volume van een kwart miljoen ton, waarmee het schip alle andere cruiseschepen overtreft. Samen met haar enorme lengte en hoogte illustreert dit de ongekende schaal van het vlaggenschip.

Passagierscapaciteit – aantal gasten en bemanning


De grootte van het schip vertaalt zich in een indrukwekkende capaciteit. In standaardbezetting (twee personen per hut) biedt Icon of the Seas plaats aan circa 5.610 gasten. Bij maximale bezetting kunnen dat er zelfs 7.600 zijn. Om al deze vakantiegangers te ondersteunen, is er een bemanning van ongeveer 2.350 medewerkers aanwezig. Dat betekent dat er gemiddeld één bemanningslid is voor elke drie gasten, waardoor Royal Caribbean haar hoge serviceniveau kan garanderen, ondanks de schaal van het schip.

De capaciteit van Icon of the Seas is vergelijkbaar met die van een drijvende stad. Toch is er aan alles gedacht om comfort en ruimte te behouden. Dankzij het innovatieve ontwerp met verschillende buurten en een slimme indeling voelt het schip nooit overvol aan.

Technische specificaties – snelheid, motoren, brandstofverbruik


Ook op technisch vlak is Icon of the Seas een revolutionair schip. Het wordt aangedreven door zes geavanceerde Wärtsilä-motoren met een multifuel-uitvoering. Dat betekent dat de motoren zowel op traditionele brandstof als op vloeibaar aardgas (LNG) kunnen draaien. Icon of the Seas is bovendien het allereerste Royal Caribbean-schip dat LNG als primaire brandstof gebruikt, een belangrijke mijlpaal voor de vloot.

De motoren leveren samen een vermogen van ruim 67.500 kW (ongeveer 91.000 pk), genoeg om dit enorme schip soepel over zee te laten varen. De kruissnelheid bedraagt ongeveer 22 knopen (ca. 41 km/u). Dankzij de LNG-aandrijving en andere energiebesparende technologieën is het brandstofverbruik per passagier aanzienlijk lager en zijn de emissies fors verminderd.

Recordbrekende feiten – inclusief ‘grootste cruiseschip ter wereld’


Grootste cruiseschip ter wereld: met ongeveer 250.000 GT, is Icon of the Seas het grootste passagiersschip ooit gebouwd.
Meeste passagierscapaciteit: tot 7.600 gasten kunnen tegelijk aan boord, meer dan enig ander cruiseschip.
Grootste waterpark op zee: Category 6 met zes waterglijbanen, met de hoogste en de eerste glijbaan met vrije val op zee.
Grootste zwembad en swim-up bar: Royal Bay Pool (150.000 liter) en Swim & Tonic, de grootste swim-up bar op zee.
Primeur: het allereerste zwevende infinitypool op zee, in de Hideaway-buurt.

Table 1.

Vergelijking met andere schepen – Icon of the Seas vs Titanic


In 1912 gold de RMS Titanic als een reus: met ongeveer 269 meter lengte en 46.000 GT was zij destijds het grootste bewegende object ter wereld. Toch steekt de Titanic klein af bij de Icon of the Seas. De Icon is ruim 35% langer en meer dan vijf keer zo groot in volume. Ook is ze bijna tweemaal zo breed en telt ze 20 dekken vergeleken met de 10 dekken van Titanic.


Ook in vergelijking met andere schepen binnen de Royal Caribbean-vloot is het verschil aanzienlijk. Icon of the Seas heeft haar voorganger, Wonder of the Seas (236.000 GT, 362 meter lengte), inmiddels overtroffen als grootste cruiseschip ter wereld.

Constructie en bouw – tijdlijn en belangrijkste bouwmomenten


2016 – Bestelling: Royal Caribbean plaatst order bij Meyer Turku scheepswerf in Finland.
2021 – Start bouw: Eerste staal gesneden, installatie LNG-tank.
2022 – Kiellegging en tewaterlating: Het schip wordt officieel samengevoegd en gelanceerd.
2023 – Zeeproeven: Eerste proefvaarten uitgevoerd op de Oostzee.


27 november 2023 – Oplevering: Overdracht van de werf aan Royal Caribbean.
23 januari 2024 – Doping: Voetbalicoon Lionel Messi treedt op als peetvader.
27 januari 2024 – Maiden voyage: Eerste cruise vanuit Miami naar het Caribisch gebied.



Meer ontdekken? Bekijk alle praktische informatie over Icon of the Seas en wat deze baanbrekende cruise te bieden heeft.

Grootste. Meeste. Hoogste.
Boek nu jouw plek op Icon of the Seas en ontdek alle records en indrukwekkende specificaties van dit baanbrekende schip.